Roman "Peščanik", autora Andreja Glišića
Recenzija Zlate Žunić
„Zato što je već vreme, najzad, da se dozvoli pozitivnoj ličnosti da
predahne; zato što smo pretvorili u tegleće kljuse pozitivnog čoveka i što nema
pisca koji nije jahao na njemu, terajući ga i bičem i svačim što mu padne pod
ruku; zato što su izmučili pozitivnu ličnost do te mere da sada na njoj nema ni
senke od vrline, nego su ostale samo kost i koža umesto tela; zato što
licemerno dozivaju pozitivnu ličnost; zato što ne poštuju tu pozitivnu ličnost.
Ne, vreme je najzad da se upregne i podlac. Dakle, prežemo podlaca!″ (Nikolaj
Gogolj - „Mrtve duše")
"Šta je drugo cio ljudski život nego neka
vrsta komedije u kojoj ljudi igraju svaki pod svojom maskom i svaki svoju
ulogu, dok ih reditelj ne odvede s pozornice? A on često jednom istom glumcu
daje različite uloge, tako da onaj ko je maločas predstavljao kralja u skerletu,
odjednom postaje rob u
prnjama. Sve je na svijetu prividno, pa se ni komedija života ne izvodi
drukčije." (Erazmo Roterdamskim „Pohvala ludosti“)
Umor, depresija, posvemašnje osjećanje
promašenosti, usamljenosti, napuštenosti, život isključen iz dojučerašnje
realnosti, pa sad i ovdje nemirnim tokom prati neki nepoznati, paralelni svijet,
uokvireni su ramom grotsknih prizora iz vlastite svakodnevnice, sa obolom salvi
smijeha u duhovitim slikama sopstvene neadekvatnosti, izmiljeloj ispod šinjela
nekadašnjeg oficira narodne armije zemlje koje više nema. Govoreći apolitičnim
rječnikom nimalo bezazlene
svakodnevnice, Glišić tka pređu vlastitog viđenja velepozdravljene
disolcije i tranzicije, kao eufemizma za dekonstrukciju i adaptaciju društvene
zajednice kroz socijalnu entropiju; kao put do novog seta vrijednosti,
politički i ekonomski uglavljenih u posve drugačiji poredak stavri. Dakle,
proces koji je tegoban i nimalo zdrav za većinu učesnika, jer je traumatična (d)evolucija
sa mnogo proizvedenog smeća i društvenih otpadaka, rječju, kolektivno mučnog,
sporohodnog i, najčešće, dugotrajnog gubitništvo pojedinca, siromašnih stratuma
društva po mjeri bogatih:
„Dvadeseti
vek je grozomorniji, užas! Da! Užas se proširio Evropom, ona je predvorje ideja
za dvadeset i prvi vek... Vera, ljubav, i nada su nas napustile... konačno pakt
sa đavolom... Mars je lukav, nameračio se, otkiva novo oružje za Karantiraniju,
uvodi blokadu
slobodoumnima, da bi... Bog bi ga znao, šta bi...Zar opet? ... popravni iz
istorije... iste scene... Zavadi pa vladaj, dokle? Dok se može... tražili
ste... gledajte... ovo je
virtualna stvarnost,
iskrivljena... svinjarije maloumnih pohlepa.Na pozornici pučkog teatra
(komedija del’ arte) politički mešetri, frustrirane persone, slavoljubivi skoro
jevići, Skaramuši, borbene Pjetrunele, klovnovi, liturgijske drame, opšti
karakazan u Meziji inferior... širi se, sve više i na gore... u požar... Veseli
svađalica, ogrbaveli Pulčineli, ne uspeva u dvoboju sa farisejima, ponestaje i
uma i daha, a pritom... afiše, su same sebi žaoke,
sramne tantijeme... ćutimo,
znamo im nameru... nemilo eho nas sustiže... Rat... Rat... Rat...“
Smiješna
knjiga o strašnim stvarima, o klovnovsko-klanovskoj diskrepanci i
vesternizaciji. U zoni sumraka i dalje ostaju protagonisti relativiziranja
časti i ljudskog dostojanstva drugara, komšija, poznanika i prijatelja, što se
uzima kao zasluga, viteštvo i rodoljublje, a sve u funkciji dosad neviđenog
finansijskog inženjeringa, vlasničkog redizajniranja i tehnolovaške obnove izlomljene
i očerupane privrede koja sušičavo kašljuca pod teretom pajdaške podrške
očuvanju bogomdane vlasti. I sve to praćeno je orkestriranim pjevom i
domoljubljem vječitih pravovjernih zaljubljenika u autoritete, usput dobro
plaćenih za „dobrovoljnu“ službu oligarsima, održivim samo uz ideološko-mitske
fanfare na kojima su predšasni vrhunski virtouzi. Dok čitam uzburkane stranice
iz nedosanjanih snova o pravu i pravdi, prati me osjećanje nelagode zbog već
duboko ukorijenenog manira međusobnog "odmjeravanja" snaga iz
perspektive posvemašnje nesigurnosti i sa praga pečatirane sirotinje. Njegovo
visočanstvo i vrhovno božanstvo "novac", zbog koga se u sve druge
bogove kunemo, poodavno je nadvisilo moralno i humano s ovu stranu normalnog i
prirodnog poretka stvari. Ima jedna lijepa misao Tome Akvinskog: „Gdje razum staje,
tu ljubav nastavlja“. Nije, međutim, odgovorio na pitanje koje logično slijedi:
„Šta se dešava kad nema ljubavi?“ Ni njemu umnom, ni meni sićušnoj nije
nepoznanica odgovor da, ako ljubav omane, ostaju bezumlje ili mržnja kao izbor,
o čemu pisac, Andrej Glišić, vjerodostojno svjedoči, obznanjujući da spoznaje
koristimo, ili u jalovoj, pa i opasnoj potrazi za istinom, ili u perfidnom
nastojanju da izvučemo korist za sebe. Mučenici, tako, postajemo zatočenici New
Age agende, bazirane na prastaroj strategiji (ili prokletstvu) otimanja i
klevete, kao moćnim instrumentarijem generiranja permanentnih krvoprolića i
tektonskih pomijeranja za lov u mutnom. Lišeni empatije i samodiscipline koji
su, u pravilu, začarani krug uzroka i posljedica neuljuđenosti, svekoliko
zaostajanje nastojimo iskompenzirati onim što imamo na raspolaganju, najčešće
sirovom snagom i argumentom batine.
„Peščanik“, kao skica posvemašnje
prolaznosti čovjeka u vremenu i prostoru, zanimljiv je i kao svojevrstan melange
instrumentarija i sredstava učinkovite mentalne higijene, evidnentne u dobrano
načetoj duhovnoj supstanci uprosječenog građanina-potrošača, sada već bivše nam
domovine, viđena okom Paja Patka u Diznilendu, prepoznatog u nama samima, ne
samo u kolijevci na zapadnim stranama. Taj sunovart u prazninu sanjanog glamura
na samoj ivici incidenta, neodoljivim šarmom mami i opčinjava obećanim slobodama,
te kaubojskim vještinama spasilaca lijepih dama i usamljenih mama od nasilnih
starosjedilaca i usvinjenih ispičutura. I sve se dešava u besprjekornom balansu
perfidne ludosti, ezoteriziranog pragmatizma i ekumenskog eklekticizma Rječju, čista ekvilibristika
oksimorona. Ne zaostaju kao uzori niti mafijaški kumovi, najjači postament
vladalaca samdopadnih država u
tranziciji, neki novi Don Vito Korelone i Al Kapone koje je sirotinja
motivirala na velika „pregnuća“ za dobrobit „obitelji“, nerijetko oprvadavana
izdašnim bogobojaznim donacijama za javne kuhinje, sigurne kuće i gladnu
dječicu, tek da se „obraz“ opere, a bogami i novac. Ljudsko stado treba
pastira, a ovaj se ne oslanja samo na pogolemu batinu, već mnogo više na svoj
vjerni i odani čopor pasa čuvara i goniča, e da bi umnožio blago i stigao do
statusa neprikosnovenog gazde-uzgajivača. Dakako, radikalizirajući, pritom, i
potrošnju za vlastite potrebe, nauštrb pomoći siromašnoj braći svijeta, bez
kojih se, zasada barem, može i mora. Do nekih boljih vremena. Posebna priča je
čobansko zvjezdoznanstvo i opetovanje krilatice da, ako si sam ne pomogneš,
neće ni Bog, jer od vazala Sančo Pansa-mentalne matrice, izboriti se do
povlaštene pozicije samostalnog pomoćnog dogazde, zaista treba znati kome i
blagodaran rukoljub snishodljivo položiti.
Glišićeva
misao, pod ustjecajem ruske književnosti, ima snagu emocije i to,
upravo, zbog neraskidiva preplitanja posebnog, dakle individaulno
iskustvenog, i općega, iliti kolektivno ontološkog, pa svaka priča ima vlastito
breme i ideju koju pisac utjelovljuje svojim bivstvovanjem, i težak je teret,
jer se živi stvarnim životom, a ne imaginarnim. Na svjetlost dana, uz
dobitnike, prilagođene svim vremenima i sistemima, pisac izvači i one odbačene,
obične, nesrećne, nevažne, male likove za koje je hod tranzicije urušavanje
prepozatljivog i prihvatljivog sistema
vrijednosti za račun novog društvenog poretka koji će, tobože, u nekim budućim
vremenima, izjednačiti prava društvima, s obje strane Berlinskog zida. Pritom
se Andrej Glišić služi stilskim sredstvima parodije, travestije i burleske: od
kontrasta, preko hiperbole, do ironije, jer se istinski efekat nalazi u oštroj
suprotnosti, odakle pršti rafiniran
poziv za pomoć junacima suvremenih priča, grotesknih, bizarnih, apsurdnih,
često na ivici horora i fantastike
„Mars
je crven... puca od zadovoljstva... uspela mu strategija, profitirao je, a
Čovek... Da, a šta čovek? Šta? On ne zvuči gordo, ćuti u sopstvenoj škrinji,
potuljeno dogoreva k’o sveća na izdisaju... možda se i stidi... uplašen je pred
sopstvenim glupostima... naslonila se samo na jednu stranu. Možda? On, taj
ČOVEK, umišljen mlatara ćitabom: „Corpus juris civilis“, razgoni maglu,
zagovara i, mesto i vreme: - Da li je to to?... - Da to je ta, fatamorgana, al’
ona je tamo negde... Šta, ona je stvarnost... Ubeđujem sopstveno ego, sloboda i
nije u nama, ona je tamo negde, u belom svetu... Da pobegnem? Ne ostaću! Biće
bolje... Demokratija je došla, na oružju... Pobedila je, al’ koga i za koga?
Nije važno, šetam k’o guska u magli i... pitanja... pitam se pitnjem o
pitanju... šta dalje, umoran sam...“
Stiče se dojam da se sa grupom
književnih pera ex Jugoslavije, okupljenih oko satiričnih časopisa, na scenu
vraća afirmativna kritička misao koja analizira i secira poražavajuće stanje u
privredi i društvu država nastalih disolucijom Jugoslavije, što u ovom trenutku
dišu na slamčicu preciznog „fi“ promjera, tek da se ne zaguše na rubu opstanka.
Da bi se satira, pak, dogodila i oplodila, u svakoj zemlji mora da postoji
određeno zrnce svijetle duhovnosti koja je podloga za beskompromisno izlaganje
podsmjehu erodirajuće društvene prakse. Kako stvari sada stoje, turbulentna
pregrupisavanja snaga i preraspodjela bogatstava na Balkanu, ali i u svijetu,
još se nisu primaknula željenom cilju,
pa se ne nazire epilog krvavog pohoda u ime demokratije i za demokratiju, što
Andreja Glišića ne ostavlja ravnodušnim, a još manje ga čini pragmatičmo
anticipativnim. On zna i upozorava da će se sasvim neočekivano, samo u jednom
trenutku, srušiti najdeblji Zid nevidljive stigme svekolikih podjela; štit
korisne šutnje, tog najmoćnijeg oslonca plauzibilne laži, plutajući, istina, još
uvijek, nesigurno na uzburkanom okeanu mixa zapjenjenih emocija, mračnjačkih
spekulacija, iluminacija, satanističkih diskursa, naivnih revolucionarnih
pokliča, do priča o altruističkim neoekumenizma. Riječ je tek o nagovještajima
onoga što slijedi, čime će jedna faza civilizacijskog razvoja čovječanstva biti
okončana. Demonstriranja nekih novih nukleranih toljaga i genetski
modificiranih šargarepa za poprilično amorfnu i sve apstraktniju sociološku
kategoriju odbrane sloboda i suvereniteta naroda i država, skriva karikaturalni
bućkuriš sa ukrasnom mašnicom MDG (Millenium Developmen Goal)! Tako, eto, pisac uočava da, unatoč svim
nedoumicama jednoumnih i bezumnih, lutanja, nesporazuma i prećutnih iskrenja,
do otvorenih ratnih sukoba i podrške nacionalnom prestižu, sa svim
implikacijama planetarnog Sudnjeg dana, ljudi svih boja, rasa, socijalnih
statusa, svrstavaju se nasuprot onih što se, već neku godinu unazad, deranski
neozbiljno igraju vatrom, ispitujući koliko je mnogo previše. I, sve ovo, uz
strateški dobro osmišljeno istraživanje i glorificiranje animoziteta palanačkih
esnafa, uvijek spremnih na dobrodošlicu pomoći sa strane, ma koliko koštalo.Sve
drugo je ostalo bagatela, simbolika ugrađena u lažni i jefitini brand koji
snabdijeva prividom mira tihu većinu pauperizirane i intelektualno kastrirane
urbane gerile.
Da kritička misao, ipak, nije sasvim
mrtva, potvrđuju i sve češće i glasnije opservacije na fonu zaboravljene
istine, poput „Peščanika“ kojim pisac
reafirmira priču o urušavanju utopijskih pokušaja sociološke znanosti davnih
50-tih i 60-tih godina, pod pritiskom duhovnog odronjavanja moralnih
vrijednosti i vrlina, uz promicanje novca kao božanstva neupitnih atributa
moći, da spriječi obezvrjeđivanje i poricanje objektivne spoznaje. U tom i
takvom ambijentu dragocjeno sredstvo uljuđivanja je satira i njen poziv na
duhovnu renesansu. Razlog više da se knjiga toplo preporuči čitalačkoj publici.
No comments:
Post a Comment