KAJAN KAJAN: SIDRANOVO PISMO INTERNACIONALNOM PEN CENTRU U LOND...: ABDULAH SIDRAN INTERNACIONALNI PEN CENTAR - LONDON MINISTARSTVO PRAVDE BIH Poštovani, ...
"osvemu-pomalo" naslov je bloga koji se sastoji od autorskih uradaka blogera i izbora zanimljivih tekstova iz svih oblasti književnog i publicističkog stvaralaštva. Klikom na opciju "View my complete profile" u odjeljku "About me", otvara se izbornik za drugi blog satire i humora, pod nazivom "Estetska hirurgija":http://lector-estetskahirurgija.blogspot.com/ Hvala na posjeti, cijenjeni čitaoci!
Total Pageviews
Thursday, November 6, 2014
Osvrt uz manuskript novog romana dr Nure Bazdulj Hubijar:„Kao jedne davne zore“
Nedavno sam imala posebnu čast pročitati manuskript novog romana sjajne bosanskohercegovačke spisateljice, dr Nure Bazdulj Hubijar, pod naslovom "Kao jedne davne zore". U tekstu koji slijedi, opisujem svoje prve impresije.
„ Minervina sova počinje svoj let tek u
suton“ Hegel
·
„Sloboda nije vrijedna ako ne uključuje i
slobodu da se griješi.“ M. Gandhi
Suptilnim stilom iskusnog pripovjedača, poniklog u delikatnoj atmosferi bosanskohercegovačke
zbilje, u najnovijem romanu Nura Bazdulj prati životnu putanju Maše Bošnjak, od
rođenja do zrele životne dobi, u čijoj se duhovnoj i emotivnoj supstanci
prelomila sva ambivelanentost ovih prostora i njegovih žitelja: dobrih i zlih,
poštenih i prevrtljivih, nježnih i surovih, pametnih i ograničenih, sve u isto
vrijeme i na jednom mjestu. Bez patetike i trivijalnosti, autorica slika
portret žene čija drama počinje nakon rođenja, smrću majke koja je svoju bol
zbog obiteljskog protivljenja njenom izboru da se uda za mladalačku ljubav, bez
očeva blagoslova, platila visokom cijenom, digavši ruku na sebe ispred
roditeljskog doma, gdje su je zbog uvrede i neposluha, uvijek čekala zatvorena
vrata i nijemi ukućani!
Ponešto hladan racio glavne
junakinje je spoj pomno skrivane konsterniranosti majčinim bezumnim činom kojim
je nju, svoje tek novorođeno, stavila iza stigme tradicije i osjećanja krivice
da je pogriješila, neoprostivo, prema ljudima koje je iskreno voljela i koji su
joj podarili život, na jednoj, i svijesti o očevoj čudesnoj posvećenosti plodu
svoje velike ljubavi, na drugoj strani. On nikada nije spominjao svoju patnju i
bol, niti očaj zbog nesrećnog usuda, već je dostojanstveno i odgovorno prigrlio
obje uloge, zamjenjujući i majku u svim aspektima Mašinog odrastanja i zrenja.
Nimalo impulzivno, otac i kći slijede svoju stazu snažnih priroda, čija duhovna baza ostaje
vječitom tajnom okruženju, nespremnom da sudi bez predrasuda i svih zaluđujućih
preživjelosti. Kao profesor filozofije na Filozofskom fakultetu, Anto Bošnjak
je znao da sudbinu svoje kćeri drži u vlastitim rukama, i da samo u djetinjstvu
ima priliku u njen duh usaditi čvrstu konstrukciju potonje ličnosti, otporne na
predrasude i spremne da život prihvaća bez
emotivnih i duševnih lomova, u svim njegovim manifestacijama. Upečatljivim manirom pitijske sveštenice, Maša
tu svoju osobinu i decentnost, potvrđuje i u jednoj izuzetno problematičnoj
situaciji, kada se suprotstavlja prijateljici Ajni, netom razvedenoj, koja s
ogorčenjem odbija prihvatiti sudsku odluku da otac ima pravo viđati dijete,
upozoravajući je da će mlado biće, svojim kapricom i bijesom, nepopravljivo duhovno
oštetiti:
“ Duša je
tanana, prozračna, krhka, tako lako ranjiva, a tako nedostupna, ne može se
regenerirati. To nije livada na kojoj će poslije košenja izrasti novo cvijeće
jednako lijepo i mirisno kao ono koje su pokosili i odnijeli da stoku nahrane.
U duši će ostati strnjika i ono pokošeno, uvelo, osušeno cvijeće koje nije imao
ko skupiti. Sve što smo doživjeli i proživjeli ostaje trajno zapisano na
matrici naše duše, mozga, ko zna gdje, nama se može učiniti da smo zaboravili,
ali samo učiniti. Dovoljan je tek impuls da se sve vrati jednako živo, jednako
krvavo, jednako bolno. „
Govorila
je iz nje jedna duboko pozlijeđena djetinja duša koja nikada nije dovoljno
sazrela da bi razumjela zašto i kako majka, roditelj, može napustiti, ili biti
lišen prava, želje i volje da učestvuje vlastitim prisustvom i toplinom u
formiranju kompleksne mentalne strukture mladog bića, zarad nečeg profanog i
nerazumnog, čiju svrhu je teško uglaviti u logici imanentnu supstanciju. Sreća
djetetova je iznad svih i svega, bio je Mašin aksiom, zbog čega nije željela
zagaziti u te duboke, nemirne vode.
Zapravo, sve je počelo davne 73. godine, dok se još uvijek nije blagonaklono gledalo na kršenje tradicionalnih normi, jer je snaga baštinjenih predrasuda, većma zasnovanih na afirmaciji razlika konfesionalnih koncepta vjere u jednog Boga, maskirala duboke zamke u svijesti ljudi, i početni entuzijzam u transformaciji feudalne mentalne matrice. Životni put Maše Bošnak i nekolikih likova u ovoj ljubavnoj sagi, bizarna je kulturološka deklinacija sa skrivenom porukom koja brani pravo čovjeka na slobodu izbora, na svetost života, o čemu se, kroz vijekove, očituju moćni umovi, od antičkih vremena, do danas.
Zapravo, sve je počelo davne 73. godine, dok se još uvijek nije blagonaklono gledalo na kršenje tradicionalnih normi, jer je snaga baštinjenih predrasuda, većma zasnovanih na afirmaciji razlika konfesionalnih koncepta vjere u jednog Boga, maskirala duboke zamke u svijesti ljudi, i početni entuzijzam u transformaciji feudalne mentalne matrice. Životni put Maše Bošnak i nekolikih likova u ovoj ljubavnoj sagi, bizarna je kulturološka deklinacija sa skrivenom porukom koja brani pravo čovjeka na slobodu izbora, na svetost života, o čemu se, kroz vijekove, očituju moćni umovi, od antičkih vremena, do danas.
Ljubav ne poznaje te
prerogative, pa, iako su konzervativizam Amirinih roditelja i latentne negativne
međunacionalne naboje osjećali i slutili, čak i u popustljivom ponašanju očevih
roditelja koji su se, kako se kasnije ispostavilo, na neki način stidjeli snahe
inovjerke, preimenujući je u Mira, Ante Bošnjak i njegova izabranica, vjerovali
su u moćan utjecaj svoje iskrene ljubavi:
„„Vjenčali su se u maju 73.
Bez svadbe i svatova, bez bijele vjenčanice i cvijeća, osim njih bili su
prisutni samo kumovi. Tog 25. maja je padala kiša, nebo i zemlja i ljudi, sve
je izgledalo plačno, a njih oboje su u istom trenu pomislili: Zar ovolika sreća može postojati? Dok
ju je ritualno prenosio preko praga malenog stana na Grbavici, Anto joj je na
uho zapjevao: Ti nemaš prsten sa našeg vjenčanja / al' pamtiš strehu na kraju
grada/ bez mnogo cvijeća, bez vela i zlata / bila si lijepa i sretna ko
nikad... „
Nažalost, vrijeme je
pokazalo da su dugotrajno tamnovanje u suprotnostima i dogmatizam nadjačali
pobjedonosne fanfare nekih novih vjetrova humanizma i renesanse nakon WW2, pa
su se negativni stereotipi obrušili svom snagom stigme i na Mašine roditelje,
uvjerene da će rođenje djeteta srušiti tradicionalne barijere i ukloniti
antagonizme. Dolazak na svijet novoga života, međutim, potvrdio je odlučnost
Amirinih roditelja da ne prihvate nikakav kompromis, odričući je se, iako je
bila očeva ljubimica, vezana iskrenim osjećanjem pripadanja njihovim moralnim i
ljudskim kvalitetama. Profinjena i tanana, Amira je počela bivati opsjednuta tom
strašnom šutnjom, ignoriranjem i distancom.
![]() |
Čovjek je uvijek sam |
· “Dovoljno sam živio da bih vidio kako razlike
među ljudima rađaju mržnju.” Stendhal
![]() |
Dajte nam mir i mi ćemo ga uništiti. |
Kroz Mašine monologe i
dijaloge, primjerene vrhunskom konceptu dramatiziranja radnje koja ostaje u
sferama refleksivnog proživljavanja stvarnosti, Nura Bazdulj nam nastoji vratiti
povjerenje u same sebe i vlastite odluke, u život koji čine naoko male stvari,
ali su, zapravo, suština našeg postojanja:- Zašto svi ljudi nabrajaju ono što nemaju,
zašto nikom prvo ne padne na um ono što ima? Mlada si, lijepa, obrazovana,
zdrava, imaš divne roditelje i sestru, imaš posao. I kao krunu na sve to, ono
najvrednije, ono dragocjenije od svih blaga ovoga svijeta, imaš svoje dijete.
Svi mi manje više proćerdamo život uludo jureći da nešto dostignemo, da se
nađemo usred bajke. Bajke postoje samo u knjigama i u glavama, u životu ih
nema. Svi to znamo, pa ipak ih sami izmislimo u snovima, zacrtamo nešto što
moramo naći, dosegnuti i vjerujemo da ćemo nakon toga postati sretni. Nije tako,
Ajna, vjeruj mi. Život je u hodu, na kraju puta nema
ništa. (...) Taj put kojim hodiš sa
svojim djetetom. Ako na tom putu u njoj i u sebi ne nađeš sreću, ako se ne
budeš trudila da budeš bolja, da budeš
onakva kakvu sebe želiš na tom putu, doći ćeš do kraja ne postignuvši
ništa.“
Istančana lucidnom očevom,
filozofski istrajnom, discipliniranom dinamikom da hladne glave razmišlja o
stvarnosti, događajima, ljudima i ljubavima, Maša je savladala temeljni nauk
teorije života, pričajući o svemu i svačemu sa ocem u smiraje dana, kada bi se
njih dvoje šćućurili jedno uz drugo, analizirajući protekli dan, uspjehe i
nesupjehe, promašaje i dobitke sabirući i oduzimajući, gradeći na njima
strategiju što se ne nalazi u udžbenicima, kompleksnom pređom duše, intelekta,
duha, pa i opsjena čija istinitost nikada nije bila upitna pred divovskom
snagom autoriteta onih što nas nastoje zaštitit, uputiti i naoružati snagom
dobra, kako bismo prepoznavali i izbjegavali neuništivo zlo animalne matrice
onog najdublje skrivanog u ljudskoj prirodi. A, upoznali su ga odmah na početku
rata kad su granate odjekivale gradom, ne prepoznajući nikoga imenom i
prezimenom, ne pitajući za uzrast, rod, naciju ili vjeroispovijest, tjerajući u
bijeg sve koji su imali kamo otići. Spisateljica ljubavlju uokviruje lice tete
Julke, dok priča o svom poginulom mužu, kroz Mašinu fascinaciju sugrđanima koji
su ostali dosljedni svojoj odluci da žive zajedno, pa i daju život, poput čika
Miše, za svoje prijatelje, za nju i njenog oca:“ Kazala mi je da je pjevao prekrasno.
Da se smijao prekrasno. Da je živio prekrasno. Pazi, sve su to njene riječi. To
kažem zato što su također njene riječi: “I umro je prekrasno.”
Bila sam se ukipila, problijedila, a ona kazala: “Nije bio ljiga, beskičmenjak,
glista, sagorio je u sjajnom plamenu kao
čovjek, Baš kao što je i njegov tata na Sutjesci život dao štiteći saborca
muslimana na šta je cijeli život bio ponosan.” I znaš šta mi je još kazala. Da
je bježeći sa Grbavice bila odlučna, mirna, bez mrvice straha za svoj život ali
da se rasplakala prelazeći most Bratstva i iedinstva. Koja grosteska. Most
takvog imena se pretvorio u svoju suprotnost.
Most je riječ, most je osmjeh, most je pružena ruka, most je glas, most
je ljubav, most je sve ono što ljude spaja. On više nije spajao, on je
razdvajao. On više i nije bio most, tek neka hladna, metalna konstrukcija bez
svrhe i smisla. “
![]() |
Razlike u permanentom sukobu! |
Prokletstvo Bosne i Hercegovine
je kolektivna tragedija cjelokupne populacije, i kršćana i hrišćana i
muslimana, ali i onih rođenih iz takozvanih „mješovitih“ brakova (?) poput
Maše, pri čemu se, u nekim kritičkim pamfletima nacionalističkog narativa,
zanemaruje ili, pak, potpuno previđa činjenica da kolektiv čine jedinke, ljudi
sa emocijama, od krvi i mesa, misleća bića koja vole, raduju se, pate kad se
desi kataklizma koja svakoga pogađa. Koliko daleko sve to može da ide, potvrdio
je posljednji sukob u BiH, za koji je ostalo sasvim nejasno kako se mogao
desiti, sa svim tim zastrašujućim zločinima,
na tlu Europe, u srcu Starog kontinenta, a da niko nije osjetio potrebu
ugasiti vatru na svom pragu bilo kojim metodom intervencije, čak 4 godine! Da
li je moguće, sudeći po surovosti, nimalo decentnom maniru i primitivnim
oblicima obračuna oko neke posve nejasne doktrine o pravu i pravdi, odrediti
mjeru dubokih frustracija što u jednoj mladoj ličnosti, ostavlja obrazac
nacionalnog pripadanja, kao uvjeta cjelokupne socijalne vertikale, kao
egzistencijalnog imperativa? Laičkim metodama je teško utvrditi domete takvog
civilizacijskog obrata, ali niko pametan neće zanemariti moguće posljedice
nimalo benignog „isključenja“, nakon čega slijedi otuđenje, da bi, u
kontinuitetu, iz prijezira iznikla pobuna i neprijateljstvo prema sredini koja preživljenim
metodama inzistira na granicama čovjeka kao jedinstvenog entiteta, i u
biološkom i u socijalnom aspektu njegovog bitisanja.
- Isključenje i zagrljaj: "Velike ljubavi se rađaju rastu i jačaju u velikoj samoći... “ NBH
U taj i takav kontekst,
spisateljica smješta kao lajt-motiv cijele priče, Mašine ljubavi: Zlatana, očevog
studenta, koga prihvaća kao prijatelja, odbijajući, nikada do kraja dorečeno,
dijademu mladenke, kao obavezu koja prevazilazi njene granice tolerancije
naspram tradicionlanih standarda i odgovornosti za stroga pravila protokola braka,
i Danka, teta Julkinog sina, njenu prvu djetinja fascinacija s kojim se,
zapravo, identificirala kroz igru, potpuno predavanje svijetu maštarije i
bajkovitih skaski i igrokaza, dok joj granice nije postavila zrela dob i
njegova odluka da se ženi voljenom djevojkom. I, ovaj put, unatoč svemu,
muslimankom na koju nije bila ljubomorna, ali je u skrivenom kutu svoga srca
zadržala diskreciono pravo da Danka smatra svojom prvom i jedinom istinskom
ljubavi, prisvajajući ga za sva vremena.
U jednom od razgovora sa
Zlatanom, divnim mladim čovjekom, što ju
je iskreno volio ljubavlju muža, plemenitog muškarca koji ju hoće zaštiti od
nje same, od njenog bola, tu, majčinom smrću ugrađenu prizmu, kroz koju se
prelamaju sve misli, osjećanja i djela, ili kako on to definira:“ Ti
svima daješ makar djelić sebe. I prijateljima i onima koji ti to nisu. Valjalo
bi da te život očeliči, a ti iz bitke u bitku bez oklopa i koplja, vazda nježna
i ranjiva, kao ta fantastična Rosa brandisiana,“ Maša mu, uz
bezgranično povjerenje, otvara dušu:
„ - Zlatane moj, to ima samo u pjesmi. U
životu nema. Niko nikoga ne može zaštititi od zla, nesreće, bola, sudbine. Na
koncu to svaki čovjek sam proživi i preboli probijajući se kroz ruševine i
ponore života. Ili ne preboli. Koliko puta si dosad odlazio? Tri ili četiri?
Svaki put zbog gluposti. I vraćao se, a ja te dočekivala i primala nazad.
Zašto? Jer sam osjećala, jer sam znala da mi želiš dobro, da me pokušavaš
štititi. I još zbog nečeg. Mogla sam ti pričati o svome životu. Jedino tebi na
cijelom svijetu. Nadam se da zbog toga neću jednom žaliti. „ I
nastavlja monolog sjajnim opservacijama u kojima je osjetna dinamika
spisateljicinog spiritualnog iskustva:
„...Zapravo je dobar osjećaj doći
u neke godine, okrenuti se iza sebe i shvatiti da si za ljude oko sebe zbilja
bio tek slutnja, tajna. Izuzeci dakako uvijek postoje, znaš da pred tobom nisam
bila mi slutnja ni tajna. Ne bar u mjeri u kojoj sam to bila prema drugima.
Vjerovala sam ti, i sad ti bezuvjetno vjerujem, dok živim smatraću te iskrenim
prijateljem. A prijateljstvo je po meni čak vrednije od ljubavi. I
dragocjenije. I rjeđe. Ljubav je poprilično prosta, ona traži pokoravanje, ona
je ustvari nešto užasno sebično u poređenju s prijateljstvom, nema onu
uviđavnost, istančan osjećaj za mjeru, razumjevanje i oslonac u svakoj
situaciji.“
Kao dokaz svojoj tvrdnji Maša navodi neupitnu
ljubav kojom su njen djed i nana voljeli svoju kćer: ljubav, veliku kao svemir,
kako sama reče, a ipak su je pritiscima sebičnosti ugušili, ne misleći da čine
nešto loše, niti destruktivno „pedagoškim“ metodom „isključenja“ od sebe, od
onih koje je gotovo obožavala i kojima se divila, što se ispostavilo pogubnim za
sve protagoniste te ljudske drame. Nakon ranjavanja u ratu, otac joj je
ispričao sve detalje te šekspirijanske tragedije, utisnuvši žig u mladost,
suočen sa smrću i razaranjem, besmislom, jednom rječju. Prva reakcija joj je
bila osjećanje krivice i plakala je danima neutješno sa akuzacijskim odnosom usmjerenim
prema sebi da se sve loše stvari događaju
onima koje voli zbog nje; mamina smrt, ubistvo čika Miše, tatino ranjavanje...Kada je riječ o majci koja joj je
silno nedostajala, ali ne i njeno fizičko prisustvo, jer je nije nikada ni
upoznala, nikoga nije optuživala, najmanje nanu i djeda, samo je zaključila,
visoko moralno: “ Nisu shvatili. Ne dok je
bila živa. Poslije jesu. Ali je bilo prekasno.“
„...najbitnije stvari iz našeg
života smjestimo na neko skrovito, tajno, samo nama znano mjesto. Uklonimo sve
putokaze prema onome što smatramo vlastitim blagom, ili još gore-vlastitom
neprebolnom ranom, kako niko ne bi mogao naći put do njih i ukrasti nam ih, ili
se nad ranom zgroziti, ili ih samo vidjeti... Čovjek je zagonetno biće.“ Jedna
od tih tajni za Mašu je bila njena doživotna fascinacija Dankom i njegovim
umijećem komuniciranja sa malom djevojčicom. Došavši jednog dana po Mašu u
školu, zbog spriječenosti njenog oca i teta Julke, Danko je prisnošću i svojom
imaginacijom, osvojio srce djeteta kome je, očito, nedostajalo nešto vrlo bitno,
čega nikada nije bila u potpunosti svjesna. Ili se nije usuđivala sebi priznati?! Priče koje joj je čitao, način
na koji joj se obraćao, njihovi zajednički igrokazi, kasnije su sve njene
odnose sa muškarcima profilirali po tom uzoru, u kojima su ovi gubili na
kredibilitetu i ljepoti, već na početku. Nije to bila fascinacija muškarcem
šestogodišnjeg djeteta, već nešto mnogo više, kao čarolija potpunih obiteljskih
odnosa, kao snoviđenje, kompenzacija za neki imaginarni život, kakav je,
valjda, trebalo da bude: „U tebi sam prepoznala i našla sebe. Tako će i ostati. I dok toga nisam postala svjesna znala sam da
u životu želim samo jednog muškarca, onog zbog koga će svi drugi biti nebitni.(…)
Nikad nikom nisam pričala o tebi. Ni spomenula te nisam. Zato što ta priča više
ne bi bila tako bajkovita. A ja sam u duši ona ista curica, ona tvoja vila koja voli bajke, za
koju nije osrednjost, koja se grozi osrednjosti. Nikom nisam pričala ni o kraju
mog Bendžija. (…) S kim god sam bila, Danko, ja sam bila sama. Velike ljubavi
se rađaju rastu i jačaju u velikoj samoći... A samoća nije odsustvo ljudi, to
je prosto pitanje duha. Tako je rasla i tako traje moja ljubav za tebe.
Tako će…” Ta iskrena i velika ljubav iz nikada nenapisanih Mašinih
pisama, doživljava konačan i neopoziv lom viješću o Dankovoj smrti, čije su se bolne
frustracije zbog očeve smrti, dok je štitio Mašu i njenog oca, skrivene u
ormaru, reflektirale kroz tešku bolest i smrt, negdje tamo vani, daleko od
bosanske zemlje. :” Gotovo. Drama je završena, Zavjesa se
spustila. Maša sjedila kao somnobulni statista. Lice joj imalo izraz mira i
potpune praznine kao obrađene njive u jesenji suton. A oči, oči su izgledale
kao jedne davne zore kad je kleknula nad dragog psića Bendžija da mu zaklopi
oči.“
Spisateljica uvodi u priču
brojne likove sa gotovo svetačkom aurom koji su Mašu formirali kao ljudsko biće:
kompleksno, darovito, razumno i
posvećeno, bez predrasuda i ekstremnih emotivnih i mentalnih distorzija. Iako i
takav ishod ne bi bio nešto posve neuobičajeno, s obzirom na Mašina iskustva u
djetinjstvu i mladosti, pa i zreloj dobi, koje je provela sama sa ocem, sa
instant tetama umjesto majke, lišena svih ljepota obiteljskog života kroz druženja i razmijenu
topline, osjećanja pripadanja i ljubavi. I, sve je to samo u hipu zamijenila
gruba igra u kojoj su ljuska bića postala progonitelji ili tek meta
najbrutalnijeg naboja mržnje onih što su pohrlili krvlju ispisati granice svoje
zemlje, svog imanja, ali i njima sličnih u pohlepi, tom grijehu iskona.
„Zlo se samo snagom dokazuje, sve ostalo pameću.“ Meša
Novi roman
Nure Bazdulj Hubijar sastoji se od nekoliko
uporednih particija koje se stapaju u cjelinu u jednom liku i njenoj, ¨náoko, mirnoj rutini
svakodnevnice, odakle ne izniču eksplicitni znaci potresne storije, u verbalnom
smislu, sa svim elementima ratne i postratne traume, gdje se, uz ljubav i
strijepnju, gnijezde sve utvare i ale ljudske zloće, uz gubljenje moralnih
kompasa pojedinaca I grupa, naporedo sa veličanstvenim djelima humanosti i
herojstva. U ležernom stilu, bez dramatičnih pasaža, decentnim vokubularom i
opisima koji teku blagim tokom metodičnog umijeća izbora leksičkih
morfema i sintagmi, N.BH uspijeva da drži pažnju čitaoca dešavanjima u gradu,
izloženom permanentom granatiranju, gdje vjetrovi rata neselektivno odnose
živote i vjeru da je krhka nada u racio tek uobrazilja umornih žitelja, dočaravajući
nam sav apsurd oružanog sukoba i pogubnost dugoročnih posljedica, kroz
slojevitost ličnih tragedija. Osobito
Mašine koja je ratnim razaranjima izgubila sve drage ljude što su u njenom
životu zauzimali visoko mjesto na ljestvici ljubavi, čije značanje se za nju
nikada nije promijenilo, a riječ je o bezuslovnoj posvećnosti i pomaganju
ljudima, posebno onim u nevolji.
Nametnuti obrasci i nepisana
pravila tradicijom uspostavljenih razlika, postaju vremenom kriterij svekolikih
međuljudskih odnosa koji su, eo ipso, neprobojna brana demokratskim načelima
mirne koegzistencije, uvažavanja različitosti i njihovom uobličavanju humanističkih
ideja progresa. Socijalna sredina determinira i naš vlastiti pogled na svijet,
poprimajući oblike oportunističkih ponašanja i djelovanja, jer je tako lakše
živjeti i pronaći sebi mjesto u društvu. Sudeći po mnogo čemu, pa i Mašinim
ljubavima, mržnja se nije uvukla među normalne ljude, uvjetno rečeno, i njena
moralna snaga štiti je od apsurda degradacije dometa humanizma i etičkih
postulata, što se postupno, ali sigurno infiltrirala kroz paradigmu
isključivosti i ksenofobije, odakle je kratak put do vlastite negacije. I
ponovo se oslanjam na hegelijansku misao: „Filozofija ionako dolazi uvijek
prekasno do spoznaje kakav bi život treblo da bude. Kao misao svijeta javlja se
ona tek u vrijeme pošto je zbiljnost ispunila svoj proces razvoja i dovršila
se. To što uči pojam, pokazuje nužno isto tako i istorija- da se tek u zrelosti
zbilje ono idealno javlja nasuprot realnome i da ono idealno sebi, u liku
intelektualnog carstva, gradi isti svijet, shvaćen u njegovoj supstanciji. Kad
filozofija svojim sivilom slika na sivome, onda je jedan lik života ostario, a
sivilom na sivome ne može se pomladiti, nego samo spoznati; Minervina sova
počinje svoj let tek u suton." Ili, post festum, kada je prekasno
za kvalitetnijai učinkovitija rješenja.
Subscribe to:
Posts (Atom)